Woda w diecie sportowca? Dlaczego tak ważna?

Dziś w krótkim wpisie, podejdziemy bliżej do życiodajnej substancji jaką jest woda. Omówimy sobie podstawowe funkcje, skutki niedoboru oraz tego co się dzieję w przypadku nadmiaru.

Jako że nie lubie lania wody, zawsze przygotowuje tylko najważniejsze informacje w formie pigułki. Ja robie delikatny research, a Wy dostajecie infomacje na tacy.

Woda jest jednym z najbardziej powszechnym rozpuszczalników. To dzięki niej, zachodzą bardzo ważne procesy fizjologiczne.Jest podstawowym materiałem błon komórkowych.

Dorosły człowiek zbudowany jest z 60-70 % wody, z czego największa jej ilość znajduje się we krwi, limfie oraz sokach trawiennych. Główne zadania wody to rozprowadzania ciepła, regulacja temperatury ciała, transport zbędnych  produktów przemiany materii. Zapewnia też odpowiednie ciśnienie oraz właściwe krążenie płynów ustrojowych.

Podczas wysiłku fizycznego dochodzi do zwiększonej utraty wody oraz elektrolitów, dlatego należy na bieżąco ją uzupełniać. Uczucie suchości w ustach jest sygnałem, że ilość wody nie jest odpowiednia i nie wyciągniemy 100 % podczas odbywanej sesji treningowej.

Brak odpowiedniej ilości wody powoduje wiele innych komplikacji zdrowotnych, a nawet może prowadzić do śmierci. Odpowiednie nawodnienie zapewnia nam homeostazę w organizmie,  transporcie i trawieniu pokarmów, niedobory mogą powodować bóle głowy, zaburzenia hormonalne, osłabienia, omdlenia, itd.

Woda w trakcie treningu

Do niedawno sądzono, że podczas wysiłku fizycznego nie należy spożywać wody, okazało się to nieprawdą. Udowodniono, że zmniejszenie masy ciała o 0.2% przez utratę wody, może zmniejszyć wydolność i siłę zawodnika o ponad 20%. Udowodniono, że spożywanie płynów regularnie i w odpowiedniej ilości jest podstawą dla reprezentowania dobrego zdrowia i formy sportowej. Dlatego zaleca się picie wody w czasie wzmożonego wysiłku. Zawodnik w czasie intensywnych treningów może tracić nawet od 2 do 6 litrów wody dziennie.

W przypadku sportów siłowych woda jest również niezbędna do wiązania glikogenu mięśniowego, bez którego nie damy rady odpowiednio funkcjonować, a co dopiero osiągać dobre wyniki sportowe. Dodatkowym wsparciem dla sportowców mogą okazać się napoje izotoniczne z dodatkiem elektrolitów, witamin i minerałów, są to napoje z odpowiednimi proporcjami. Jeżeli chodzi o elektrolity, od których głównie zależy jak woda dostarczana do organizmu będzie spożytkowana. Rodzaj napoju, który dobierzemy zależy również od rodzaju uprawianej dyscypliny.